1. Трохи мрійливий романтик, людина, скоріше схильна до роздумів, ніж до дії. Скромний, іноді сором’язливий, добре розуміє почуття іншого і не приховує власних, але його емоційність постійно трохи неповна, з досить чітко вираженими елементами вичікувального спостереження. Емоції виявляє не тоді, коли у іншого б “переповнилася чаша”. а коли він сам вважатиме за потрібне. Підхід до емоцій дуже творчий: наприклад, лють може вважати за певних обставин етичною, а стриманість – неетичною. Часом йому властиві захопленість і прекраснодушність.
2. Закликає до природності, розкріпаченості, близькості до природи, противник механіцизму, залізного графіку і режиму, йому більше до душі невибаглива поезія полів і лісів, ніж прямокутна геометрія міських кварталів. Співець сили життя і краси людської молодості. Безпосередній, його аргументам бракує переконливої раціональності, може лише сповідувати і сповіщати. Він – голос проповідника у пустелі. Заглиблений у себе, але це – вияв внутрішніх переживань для інших, а не замкнутість у самому собі. вважає, що незнання внутрішнього світу одне одного роз’єднує людей.
3. Прив’язаний до свого кола друзів і близьких, дуже довірливий, нинішнє хвилює його слабо, “життєві дрібниці” випускаються з поля зору. Влюбливий – іншого для нього відокремлює внутрішня сила, цілеспрямованість, інтелект, нестандартне мислення – безперечно, якщо ця сила, цей розум піддаються його емоційній експансії. Дуже терпимий до людей, розуміє їх та вибачає їм їхні слабкості. Привітний, ласкавий, поступливий, тримається в затінку, але радий, коли його там помітять.
4. Береться до всього з великим ентузіазмом, але якщо не виходить одразу, то з великими труднощами доводить до кінця. Любить, щоб його ідеї втілював хтось інший. Досить непрактичний, дозволяє іншим себе опікати, судячи з того, що бажаючі це зробити, як правило, знаходяться. Має що дати взамін у сфері духовній – йому потрібні люди захоплені, пристрасні, які захопили б і його – з такими працює продуктивно.
5. Уникає емоційного дисонансу, не любить, коли неправильно інтонують вірші під час декламації, при цьому бурхливо і незграбно виявляє емоції. Пристрасть до природності не дозволяє йому терпіти лицемірного угодовства – краще вже одразу завдати удару, ніж повільно точити гострі виразки; тому може мати репутацію нелагідної людини та скандаліста. Фальш відчуває миттєво, періодично має потребу у конфліктах.
6. У стосунках потребує визначеності, слова важать більше, ніж діла. Ворогує з тими, кого не вдалося привернути до себе. Не буває, щоб швидко захопився людиною, а потім розчарувався. Виділяє людей найцікавіших, може когось тихо боготворити.
7. В екстремальних умовах його зброя – вміння продемонструвати своє ставлення до події, показати її смішні сторони, звідси – тонке почуття гумору і дуже характерна прозора усмішка в гострі моменти. Ця усмішка, частіше за все – ознака тривожності, її призначення – піднести бойовий дух. Емоційна реакція партнера для нього значить багато – наприклад, близька людина має відповідати на його листи негайно, інакше отримає заряд емоцій: “що трапилося?”.
8. Елегантний, має врівноважений і підтягнутий вигляд. Широко відкриті очі практично не замружуються, брови, як правило – дугоподібні. Втім, деінде елегантність може поєднуватися з “неохайністю творчої людини”.
9. У ролі керівника – ліберал, легко обіцяє кожному з протилежних угруповань те, чого воно вимагає, у важких випадках дає колективу право прийняти рішення. Уникає брати на себе відповідальність, своє рішення підкріплює думкою інших. Він сильніший як комісар, ніж як командир, як адвокат, а не як суддя.
10. Вважає, що в нашому житті немає такого, заради чого варто поспішати. Здатний кого завгодно вивести з рівноваги своїм зневажанням часу та регламенту. Це якось пов’язане з його уявленням про долю: якщо не встигну до цього витка спіралі подій, то до наступного; все одно, чому бути – того не обминути. Невиправний оптиміст, вважає, що приречений на добре, на поїзд починає збиратися в останню мить. Іноді повільність його засмучує – він розуміє, що через неї не може чогось досягти у житті. Друга вада – нерішучість (тому може змучити партнера постійним питанням “а як ти вважаєш” майже з кожного приводу). Сильна людина поруч могла б допомогти, якщо це людина з твердою лінією – і навпаки, якщо партнер кожного дня приходить з новою ідеєю, це дратує.
11. Борець за емоційне розкріпачення людей, відчуває відповідальність за настрій своїх близьких, їхній життєвий тонус, використовує своє тонке почуття гумору, щоб розворушити, розбурхати людей. У компанії оглядає тих, що зібралися, не для того, щоб визначити, хто і як одягнутий, а для того, щоб побачити, хто як себе почуває (це – саме те, що слід переповісти й іншим). За великим рахунком – він мріє внести гармонію у товариство, історія для нього – це історія мистецтва. Яскраво виражене прагнення до прекрасного: вірші, живопис, вишукані дрібнички. Сам прагне бути витонченим, обожнює спілкування з художниками, поетами, богемою і взагалі з екзотичними людьми, живе емоційним духом часу.
© І.Онуфрієнко (Вайсбанд), Соціоніка//”Наука і суспільство”, 1990, NNo 1-5.